Wij geloven dat goed onderwijs meer is dan leerlingen klaarstomen voor de arbeidsmarkt. Op het Montessori Lyceum Groningen geloven we in de kracht van brede vorming. Dat zit in het DNA van onze school. Op onze school halen leerlingen niet alleen hun diploma, maar ontwikkelen ze zich tot zelfstandige, kritische en betrokken wereldburgers, die een eigen mening vormen over maatschappelijke uitdagingen die in het hier en nu en in de nabije toekomst spelen.
De wereld wordt kleiner en grenzen vervagen. In het dagelijks leven komen mensen steeds vaker in aanraking met informatie in andere talen en met mensen uit andere landen en met andere achtergronden, die vanuit andere perspectieven naar zaken kijken. Meer en meer begeven mensen zich in sociale omgevingen waar verschillende verwachtingen gelden over hoe je je behoort te gedragen. Wat in je eigen stad, dorp of land gebeurt, is dikwijls niet meer te begrijpen zonder kennis van de wijdere wereld.
Het is dan ook belangrijk dat onze leerlingen kennismaken en samenwerken met leeftijdsgenoten in binnen- en buitenland. Het wegnemen en tegengaan van vooroordelen, het voorkomen van polarisatie en het formuleren van een goed onderbouwde mening is een sterk argument voor burgerschapsonderwijs bij ons op school. Onze leerlingen leren om zich nu en dan aan te passen aan andere culturen en dit zorgt voor meer wederzijds begrip.
Deze visie geven we vorm in de verschillende reguliere vakken, de buitenschoolse stages en het speciale vak Studium Generale. Ook hebben we veel ervaring met grote internationale projecten zoals de uitwisseling in jaar 4, de BIC-week (Burgerschap, Internationalisering en Cultuur) en de succesvolle Youthtopia-projecten gesubsidieerd vanuit het Erasmus+ programma.
Uitwisseling
Elk jaar gaan bovenbouwklassen van havo en atheneum op uitwisseling naar scholen in het buitenland. We hebben warme contacten met scholen in Frankrijk, Spanje, Slowakije en Italië. In de vierde klas logeren leerlingen een week bij de buitenlandse scholieren thuis. Zo maken ze mee hoe scholieren in andere landen leven en leren. In het voorjaar komen de leerlingen van die scholen bij ons op bezoek tijdens de BIC-week. Zij logeren bij de leerlingen die zij een halfjaar eerder hebben ontvangen. Samen gaan ze naar school en op excursie. Tijdens de International Day verzorgen de leerlingen en hun buitenlandse gasten samen een paar lessen om zo met de onderbouwleerlingen deze ervaringen te delen.
BIC-week (Burgerschap, Internationalisering en Cultuur)
Deze bruisende week in het voorjaar staat vol met activiteiten op het gebied van Burgerschap, Internationalisering en Cultuur. Voor jaar 1, 2, 3 is er de succesvolle CultuurMarathon. De leerlingen kiezen uit verschillende korte of langdurige workshops en ontdekken hun talenten door zich te laten onderdompelen in verschillende nieuwe ervaringen. Voor jaar 4 staat deze week in het teken van internationalisering. We verwelkomen vanuit al onze Europese partnerlanden de leerlingen voor de terugkomweek van de uitwisseling. Een onderdeel van de terugkomweek is het geven van een culturele workshop aan leerlingen van jaar 1,2,3 door de leerlingen uit jaar 4 en hun buitenlandse partners. Tevens zijn er deze week voor de leerlingen van jaar 1, 2, 3 en 5 Burgerschapsactiviteiten met excursies en gastlezingen.
Global Citizen Network (GCN)
Het MLG is een actief lid van het Global Citizen Network, een samenwerkingsverband van scholen die van en met elkaar leren internationaliseren. Hierdoor zijn we goed op de hoogte van de meest actuele zaken op dit gebied zodat we op tijd en met de juiste kennis subsidies kunnen aanvragen en onze ervaringen delen met andere scholen. (https://www.nuffic.nl/onderwerpen/global-citizen-network/wat-is-het-global-citizen-network )
Erasmus+: MLG heeft een Accreditatie
Sinds vele jaren is het MLG al ervaren met Erasmus+ (https://www.erasmusplus.nl/subsidie/primair-en-voortgezet-onderwijs/mogelijkheden ). De succesvolle Youthtopia-projecten zijn hier een goed voorbeeld van.
Na eerdere succesvolle Youthtopia-projecten is het MLG sinds begin 2024 een geaccrediteerde school in het Erasmus+ programma. Een Erasmus Accreditatie is een erkenning die behaald kan worden door organisaties in het primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie.
Organisaties met een Erasmus Accreditatie hebben laten zien dat zij duidelijke en toekomstbestendige internationaliseringsplannen hebben en hier de komende jaren verder mee aan de slag willen. Een Erasmus Accreditatie maakt het aanvragen van mobiliteitsprojecten binnen Erasmus+ in de toekomst bovendien makkelijker en hierdoor heeft het MLG zich verzekerd dat we ook de komende jaren onze internationaliseringsactiviteiten kunnen blijven organiseren.
Maatschappelijke stage (MAS)
Hoewel de overheid de verplichte maatschappelijke stage heeft afgeschaft, hebben wij de principiële keuze gemaakt om deze te behouden. De maatschappelijke stage past goed bij de Montessoriprincipes en wij hadden dan ook al een stage voor deze verplicht werd. Dankzij deze stage komen onze leerlingen in aanraking met de maatschappij en verleggen ze hun grenzen.
Leerlingen besteden de eerste twee jaar in totaal dertig uur aan hun maatschappelijke stage. Dit moeten ze in principe zelf regelen. Wij hebben wel een aantal contacten voor die leerlingen die er niet zelf uit komen. De dertig uren mogen niet allemaal op dezelfde plaats gelopen worden, zodat leerlingen met diverse soorten van vrijwilligerswerk in aanraking komen. Als ze het te spannend vinden om alleen stage te lopen, mogen ze de uren ook vervullen in tweetallen. Jaarlijks plannen we een MAS-dag in: dan kunnen de leerlingen de hele dag aan hun stage besteden.
Arbeidsoriëntatiestage in de derde klas
In onze derde klassen is er een meerdaagse arbeidsoriëntatiestage. Leerlingen regelen ook deze stage zelf, ze moeten hiervoor bijvoorbeeld ook een sollicitatiebrief schrijven. Zij mogen deze stage ook bij een bedrijf lopen. We stimuleren deze stage uit te voeren in een richting van een beroep waarin ze interesse hebben. De leerlingen kunnen dan zelf ervaren of de richting bij hen past.