Een bijzonder museum is deze week te bezoeken in het Montessori Lyceum aan de Helper Brink.

11-4-2019

In het kader van de Nationale Museumweek hebben scholieren een eigen museum ingericht.

“Het idee ontstond eigenlijk vorig schooljaar al”, vertelt docente Jayanne Reddy van de school. “Toen paste het niet in ons lesprogramma, maar dit jaar wel. Twee maanden geleden zijn we begonnen met de voorbereidingen, en zie hier het resultaat.” In het klaslokaal waar normaal Engels en Nederlands wordt gegeven, staan nu allerlei kasten met daarin bijzondere en interessante voorwerpen die uit het Scheepvaartmuseum afkomstig zijn.

“Ik vind dit eigenlijk het mooiste voorwerp”, vertelt Jesse. “Het is een fles waar een schip in zit. Als je het mij vraagt is dit wel ons top-stuk.” De kunstwerken zijn door de scholieren zelf geselecteerd. Ze mochten in het depot van het Scheepvaartmuseum kijken en daar uitzoeken wat hen interessant leek. Vervolgens kregen ze dit in bruikleen mee. “Ik vind het ook super leuk dat er heel veel mensen uit de stad zijn komen kijken.”

Het pop-up museum is tot en met komende vrijdag geopend. Van 10.00 tot 16.00 uur zijn Groningers welkom in het schoolgebouw aan de Helper Brink 30.