Kunst en cultuur

Het Montessori Lyceum Groningen is een officiële Cultuurprofielschool. Kunst en cultuur spelen een belangrijke rol in ons onderwijs als bron voor verbeelding en creatief denken.

Als school met cultuurprofiel hebben we een breed aanbod aan kunstvakken. In de eerste en tweede klas volgen alle leerlingen lessen in drama, muziek, tekenen en handvaardigheid. We werken intensief samen met het Prins Claus Conservatorium. Als leerlingen kiezen voor de kunst- en cultuurstroom krijgen ze automatisch atelierlessen in vakken als dans, fotografie, kunst, media, muziek en theater. We organiseren ook bezoeken aan exposities, voorstellingen en optredens.

Kunst & cultuurstroom

Leerlingen die kiezen voor de kunst & cultuurstroom kunnen eindexamen doen in muziek, beeldende kunst of drama. Tijdens de atelierlessen volgen deze leerlingen een kunst- en cultuuratelier. Ze doen dan een project van meerdere weken.

Cultuurmarathon

Een hoogtepunt in het schooljaar is onze CultuurMarathon. Elk jaar in het voorjaar, organiseren we een paar fantastische dagen met excursies, workshops en spannende lessen. Een ontdekkingsreis langs alles wat je maar kunt verzinnen op het gebied van cultuur en sport. Leerlingen kunnen uit een enorm aanbod kiezen hoe ze deze dagen willen invullen. Met een excursie naar Amsterdam, een cursus duiken of een workshop sieraden maken. Of een paar dagen op survival-expeditie.  Onderdeel van de CultuurMarathon is de International Day. Leerlingen maken dan kennis maken met buitenlandse scholieren die bij onze vierdeklassers logeren.